MODULBANEN i N skala 1:160

Eksperiment med pulver-patinering af en

EUROP-O Omm55

 

Som udgangspunkt har pulver aldrig rigtigt været interessant til patinering, fordi modellerne ikke kan håndteres bagefter. En efterfølgende lakering er mulig, men skal foretages med en air-brush, hvilket desværre både kræver at man afdækker områder der ikke skal patineres inden selve patineringen påbegyndes og det kan godt gøre det noget sværere at bedømme om patineringen er en succes. Det værste ved lakeringen er dog at selve patineringen bliver meget svagere, på samme måde som lakering efter dry-brushing, ikke giver den ekstra matte effekt og påvirker synligheden af patineringen negativt når den ses fra siden.

Efter at have fundet referencer til brug af klarlak inden pulver-behandling som fixering i en amerikansk bog, så skulle denne teknik simpelthen afprøves.

Teknikken går ud på at lakere modellen med mat klarlak og derefter lade den tørre, men absolut ikke hærde, i overfladen. I bogen bruges olie-baseret lak, men et delmål med eksperimentet var at afklare om akryl-lak kan bruges enten i normal form eller evt. med tilsat retarder.

Til eksperiment blev brugt klarlak fra Model Master (4636 Flat Clear Acryl). Udfra at modellen muligvis ikke ville overleve i brugbar tilstand, blev en Fleischmann EUROP-O vogn udvalgt. Herudover blev indkøbt et sæt patinerings-pulver fra Noch (61165 Patina Pulver). På længere sigt er det sikkert en glimrende idé at lave pulveret selv (nok også billigere), men som indgang til første eksperiment med pulver-patinering er sættet fortrinligt - der er 7 forskellige nuancer fra næsten hvid (Cement) til næsten sort (Sod). Der medfølger også en ganske anvendelig børste/pensel.

Først blev hjulene afmonteret, og derefter blev den ene side lakeret med klar-lak uden retarder. Lakeringen inkluderede både siderne af vognkassen og den synlige del af siden af undervognen, dvs. med bremser etc.

Da lakken holdt op med at "se våd ud", blev vognkassens sider behandlet med støv-pulveret og efterfølgende blev undervognen behandlet med rust-pulveret.

Resultatet er helt klart en langt mere troværdig vogn, og pulveret sidder nu rimeligt godt fast. Efter 24 timer kan pulveret nogle steder (hvor det sidder tykkest) kradses af med en negl, men generelt sidder det rimeligt godt fast og pulveret på siderne er forholdsvis berøringsfast - ihvertfald langt mere robust end hvis det ikke havde været fixeret i lak.

Når lakken er hærdet skal der så laves et eksperiment med at lakere halvdelen af vognsiden med pensel, så det kan ses om dette er en brugbar ekstra beskyttelse af patineringen, både mht. om pensel-lakeringen påvirker og flytter pulveret, men også om hvorvidt .

Kan der så lakeres ovenpå pulveret, når det er fixeret i det første lag lak, uden at effekten ødelægges ?

Den videre patinering er en videreførelse af det oprindelige eksperiment, og blev gennemført for at prøve kombinationen med bemaling, dry-brushing og pulver-patinering.

Det indvendige af vognen skal også patineres. Bunden er træplanker, så de vil være slidt i den virkelige verden, specifikt vil malingen være slidt (af), så derfor blev bunden malet med en grå primer (Model Master 4680 Gray Primer). Siderne blev indvendigt dry-brushed med samme farve, så det minder om ridser og skrammer.

Der er ikke vigtigt at få malingen til at dække. Hvis malingen ikke dækker kan det få bunden til at se slidt ud, og udfra at bunden og siderne også skal pulver-patineres er det også helt fint.

Efter lakering og behandling med støv-pulver og murstens-pulver (ikke rust) kom resultatet til at se således ud.

Resultatet er fuldt ud tilfredsstillende, men fremtiden vil vise hvorvidt pulveret sidder tilstrækkeligt fast i klarlakken.