MODULBANEN i N skala 1:160

Modul-standarden

Opdateret 28/10 2007

De til grund liggende ønsker/krav til anlæg var:

  1. begrænset pladsforbrug
  2. at kunne køre på et stort anlæg
  3. at have sit eget anlæg
  4. at kunne kombinere flere små anlæg til et større

Ønske 1 og 2 kan fx. klares med medlemsskab af en klub, men 3 og 4 forudsætter at den enkelte deltager har sit eget anlæg og at dette kan flyttes.

Herefter dukkede idéen med at bygge på moduler op, men det var først med tanken om at standardisere overgangene mellem modulerne at processen tog fart. På denne måde får man yderligere fleksibilitet til fx. at afprøve hvilken rækkefølge der er mest optimal for en serie moduler, eller bare til at få afveksling. Modulerne kan så kombineres når flere deltagere mødes.

 

Der var nu brug for at finde en måde at hægte moduler sammen. Der eksisterer allerede forskellige standarder for moduler, fx. FREMO. Efter at have kigget på dem stod det klart at modulhøjden på 10cm simpelthen giver for meget spild af opbevaringsplads i vores verden. Ligeledes findes der andre begrænsninger/regler som er uden relevans for udveksling af moduler mellem private enkeltpersoner. 

Dybden på modulerne blev i første omgang foreslået til mindst 30cm, fordi det er tilstrækkeligt til at få rimeligt med landskab og spor.

Snart efter begyndte diskussion af om man ikke kunne lave en standard der tillod smallere moduler, fx. 20cm, som kunne bruges til at få længere kørestrækning ud af et forholdsmæssigt ringe pladsforbrug. Efter et stykke tid blev det klart at selvom man kunne lave en sådan kombineret standard, så ville ekstra fleksibilitet sandsynligvis kun blive udnyttet i meget få tilfælde og ville således være en omkostning som ikke rigtigt resulterede i de store fordele. Den smalle version blev herefter droppet.

Der er ingen maksimum-dybde for modulerne. Sålænge de overholder kravene til standard overgangene, så er resten underordnet. Hvorvidt man vil lave overgange der ikke følger standarden for fx. for at få en stor banegård på 3 moduler af 60cm længde i stedet for eet stort på 180cm er helt op til den enkelte modul-bygger. 

Den gennemgående strækning er enkeltsporet. Med kravene til pladsforbrug er det ikke realistisk at lægge en dobbeltsporet hovedstrækning på den angivne dybde. Det gør potentielt driften mere besværlig, men derfor også mere udfordrende og forhåbentlig mere underholdende.

Standarden for overgangene ser sådan ud

Venstre side er bagkanten på modulet. De 2 runde markeringer er 10mm huller hvori der føres 8mm bolte igennem, således at der kan justeres i forhold til små unøjagtigheder mellem modulerne. Sporets 6,7cm højde over underkanten fremkommer som de 6cm fra selve overgangspladen plus 0,7cm fra Faller korkunderlaget og Fleischmann Piccolo skinner. Der var således fra starten lagt op til brug af Fleischmann skinner, men det er også muligt at bruge fx. Peco kode 55 da selve skinnens totalhøjde incl. sveller er mindre.

Modulerne kan enten stakkes i et møbel noget i retning af en kommode eller de kan samles 1 og 1 mod hinanden. Hvis højden på faste landskabselementer (såsom fastmonterede bygninger og træer) begrænses og de høje landskabselementer placeres lidt strategisk behøver modulerne ovenikøbet ikke fylde meget mere end 1 enkelt, når de er samlet 1 mod 1.